zondag 5 juli 2015

Heet, heter, heetst!!!!!

Vrijdag 3 juli, Terheijden
Boodschappen doen. Water etc hadden we reeds gisteren bij Lidl gehaald. Wat een heerlijke ervaring zo van die vreselijk warmte in een gekoelde ruimte te stappen. Bij Jumbo vandaag was dat niet anders. Meestal kies ik voor een hele week allerlei gerechten uit, waarvoor we dan de bijbehorende spulletjes halen. Nu een andere procedure gevolgd. De hele komende week blijft het warm tot heet, dus vele variaties voor het maken van diverse salades,  ingekocht.  Wie heeft er nou zin in warm eten met dit weer. Al hebben we het koken binnen naar het achterdek buiten verplaatst. Verleidt ons dit niet meer dan slechts wat eitjes  daar te koken bijvoorbeeld.
Omdat we wederom een borrel-eet-afspraak met Dieuwke en Aad hadden voor deze dag,  hebben we gekozen voor bij hen in de tuin en niet bij ons aan boord dit te doen. Daar uit de zon en met wat wind. Zaken die door de ligging van onze boot in de haven niet mogelijk zijn.
Nog een kleine verrassing gistermiddag, Bram kwam even langs om een glaasje Cola te komen drinken.

Zaterdag 4 juli 2015, Terheijden
Afgelopen twee dagen was het afzien. Boven op het achter dek en dan ook nog varend gaat het prima, maar zo zit je en moet je dingen doen, dan zou  je eigenlijk het liefst willen blijven zitten.
Om 10 uur vrijdag vertrokken we van uit de Dode kikvorskil richting de Helsluis de Merwede op. Het kleine sluisje verliep vlotjes, verval pakweg 30 cm, en op naar het grote water. Voor Jaap prima, maar voor Tommy niet. Golven vindt hij maar niks, maakt hem zeer onrustig. Miauwen dat doet hij een poosje, en daarna blijft alleen het hijgen over. Tong in een krul en af en toe bijna hyperventilerend ondergaat hij de reis. Gelukkig is dat na een uurtje of wat voorbij en gaat hij ergens op een wat koelere plek liggen te slapen.
Biesbosch sluis gaf ook geen problemen. Ook maar een klein stukje omhoog. Vrolijk keuvelend voeren we het Steurgat over, tot.........zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzoef, we vast kwamen te zitten. EFFE niet opgelet en ... tja, de juiste vaarroute, staat als RODE lijn op de kaart zeer duidelijk aangegeven, niet gevolgd. Langzaam in zijn achteruit en corrigeren, en weer verder.
Ook de Marksluis, ging soepel, we lagen als eentje in de sluis.
Terheijden half vier. Vijf en een half uur varen, was langer dan gedacht, beetje verkeerd ingeschat, veel tegenstroom gehad? We weten het niet.
Terheijden het plaatsje waar Dieuwke en Aad wonen, we hadden daar dus die borrel-eet afspraak. In hun geheel gerenoveerde tuin - in een tuinarchitect waardige uitvoering - hebben we daar de avond doorgebracht. Veel koude wijn, voor mij vooral veel water plus voor een ieder een heerlijk salade a Nicoise, kwamen we deze avond zeer relaxed door.  Laat, te laat voor ons, tegen twaalven stapten we op onze elektrisch "ros"  en zochten we onze boot cq bedjes op.
De nacht werd heerlijk koud en het slapen ging hierdoor ook prima.
Onze tocht voor vandaag (zaterrdag 4 juli) is gericht op Tilburg. De watertank zit intussen ook weer vol en Jaap gaat  nu wat verse broodjes en aardbeien halen. Voor de lunch van vanmiddag.
Overigens de afgelopen nacht was het slecht slapen. De temperatuur om dit een beetje gerieflijk te kunnen doen, was er niet. Ik in ieder geval heb behoorlijk liggen "spoken" .

Kwart voor elf vertrokken we uit Terheijden. Alles wees er op dat de reeds voorspelde hittegolf er aan zat te komen. Redelijk snel was het al boven de dertig graden in de boot. Varen en zitten op het achterdek buiten, ging prima maar in diverse sluizen ..... bloed en bloed heet. Dan sta je stil en met mijn witte pet als een piraat achterste voren op tegen een zonnesteek, onderga ga je het maar lijdzaam.
Marksluis. Alles bij elkaar duurde het een half uur vanaf aanmelding - is het nou met 18 of 84 op de marifoon?- tot het uitvaren ervan. Op naar de volgende.
Sluis 1, 12 uur. Acht meter omhoog. We moesten jammer genoeg 20 minuten wachten voor we er in mochten. Geen zuchtje wind en maar puffen, wel onder onze Bimini dus schaduw gelukkig. 12 uur 20, we mochten naar binnen. In de sluis zochten we meteen de schaduwkant op, in dit geval aan Bakboord zijde, en daar voelde je de hitte niet zo. Onze lijnen van bolder naar bolder lepelend, schoven we langzaam maar gestaag omhoog. Heerlijk in de koelte.
Sluis II. Verval 3 meter. Ook weer omhoog. Aankomst twee uur. Konden snel naar binnen. Ik met de lijn op de tweemeter lange pikhaak in de 'ringsteekstand' staande als een lansier in gevecht, richting bolder mikkend op de wal ver boven mij. Zo'n vier meter vanaf het wateroppervlak. Ik boven op de slaaphut, dus wat afstand hiermee overbruggend, lijntje om de bolder hengelend. Ik kon het nog! In een keer raak! Drie meter omhoog en op naar de volgende, maar dan een dubbele sluis.
Sluis III. Tweemaal drie meter verval achter elkaar. Dezelfde actie procedure. En maar in die bakkende zon staan. Ik voelde me wegsmelten. Eigenlijk niet te harden. Jaap heeft het ietsje makkelijker, die staat onder de Bimini dus in de schaduw. Alles bij elkaar duurde zo'n twee en een half uur! Heftig.
Zo te zien zijn ze deze sluizen aan het moderniseren. Vlak naast sluis III wordt er flink gegraven en beton gestort.
Een klein kwartiertje later de eerste van de twee bruggen, waar na we wilden stoppen.
Tilburg. 134 kilometer van huis. Rust. Koelte aub. Die kwam er pas vannacht. Zelfs zo heftig dat slapen onder slechts een lakentje te weinig warmte bood.

Zondag 5 juli, Tilburg
Vandaag gaan we niet varen. Begin van de middag moet volgens buienradar - gehoord via de buurman hier - dat het heftige, reeds dagen voorspelde onweer hier nu echt zal arriveren. Jaap hoorde dat en zei: "Dan gaan we of nu om 9 uur varen (het was kwart voor negen) of niet." Dus werd het NIET!
En gaan we er een klusjesdag van maken. Morgen dan maar wat meer kilometers maken, een schippersdag gelijk.....Aarle Rixel?