vrijdag 17 juli 2015

Woensdag 15 juli, Zuidplas

Het Roermond rondje was gezellig, de Magnums smaakten prima zo te horen en te zien. Het leuke ijszaakje vlakbij de haven was (nog) dicht jammer genoeg.  Dus werd het deze instant.
Verder bestond de dag uit het vissen en verbazen over de hoeveelheid grondels die hier zijn. Geen momentje rust of de volgende moest er al weer afgehaald worden. Het was een histoire se repete van gisteren. Alleen de omstandigheden waren wat aangenamer, uit de wind naast de boot op de steiger en geen drup regen.
Ik, Frie heeft een zwengel gegeven aan de techniek verbetering van onze antennes. Onze communicatie met de buitenwereld wordt hiermee een stuk prettiger en in ieder geval veel  goedkoper. Pepijn was haar steun en toeverlaat en al snel hadden we de router aan de gang.
De nieuwe dongel moet nog even wachten, de uurtjes die we aan deze router actie besteedden vonden we voor die dag wel genoeg. Computer zaken nemen al gauw uren in beslag. En is dan voor de rest van het gezelschap heel ongezellig.
Vandaag gaan we voor de derde keer de Linne Sluis door, nu omhoog. Steeds vier meter naar beneden of naar boven. Maar deze sluis is vrij easy, moet je wel de juiste bolders bij de sluisdeuren kiezen. Daar zijn de onderlinge afstanden goed en makkelijk te overbruggen.

Vanmorgen een rustige start gemaakt. De telefoons waren leeg, die lagen aan het 'sap' en om te lezen wat het weer gaat doen moest de TV aan. En zo lag opa met twee kleinzoons lui de informatie tot zich te nemen. (ahum). Zo te zien gaan we het goede weer tegemoet. Vandaag redelijk, en de rest van de week lekker warm.

's Middags hebben de heren nog een poging gedaan om wat grotere vissen te vangen, groter dan die eeuwige 10 cm grote grondels van eerder in de Zuidplas etc.. Niet gelukt. Wel een boom gevangen........

Donderdag 16 juli, de Plas
Heet. Dus moest de watervoorraad  Saskia op peil gehouden worden. .Dat kon alleen via de dichtstbijzijnde Lidl, alleen daar is dit te koop. 15km  naar Heythuysen en 15 terug. Floris heeft zich 'opgeofferd' en is op de fiets van Frie samen met Jaap de winkel gaan 'overvallen'.  Zwaar beladen kwamen beiden na een uur of twee terug. Ik weet niet met hoeveel kilo's ze waren, toch gauw ruim 20 per fiets, denk ik. En dat fietst erg wiebelig en dus een beetje onstabiel. Niet echt relaxed dus. Na de lunch moest er nog een boodschap rondje gedaan worden. We wilden hier BBQ-en. Nu meldde Pepijn zich als de tweede man voor de foerage tocht. Ook op de Electriek, maar nu naar Heel de Jumbo opgezocht. Ook geslaagd! Heerlijk hoor zo, die extra bemanning niet alleen op de boot maar ook daarbuiten. Ik zal ze straks missen, vooral vanwege de enorme gezelligheid  die het biedt. Dit gescharrel, niks moet alles mag (nou ja alles...ahum) .
Floris heeft het water in de plas hier geproefd, was heerlijk zei hij. Pepijn bekeek alles op grote afstand. Is niet zo'n waterrat zei hij..... Ook wij, Jaap en ik zijn al jaren geen water, zwemliefhebbers meer. Ja soms de voetjes erin, da's genoeg vinden we.

De BBQ was heerlijk, de spareribs konden beter, maar wat heb je te klagen in zo'n ambiance. De grote hitte van de zon hebben we net als in Herten vorige week een beetje kunnen tegen houden door de Tarp in dezelfde oneigenlijke vorm als toen neer te zetten. Het werd laat, en na de afwas, zoals door Floris en Pepijn steeds weer op zich genomen, zijn we gaan slapen. Nou ja proberen te slapen. Wat was het heet deze nacht.

Ik zit me af en toe te verbazen, dat ondanks dat alles een beetje overspoeld raakt door allerlei 'even-terzijde-gelegen-artikelen' we met enige hulp toch alles bereikbaar weten te houden. Een paar van die momenten zal ik hier proberen te beschrijven. Iemand roept: Het toilet papier is op" Dat betekent dat deze alleen tevoorschijn gehaald kunnen worden door in gestrekte vorm onder het dubbelbed achter te schuiven, het benodigde klepje opent, en aan zijn enkels teruggehaald wordt met buit. De toiletrol! Dat geldt ook voor allerlei artikelen, zoals geitenmelk, pannenkoekmeel, blikken soep  uit diezelfde luikjes. Of de la onder het grote bed, kussen weg  vouwen, zwaar karwij met deze hitte. en de oplaadapparatuur voor de fietsaccu's te voorschijn halen. Of, en dat in de meest vermakelijke, de klep met techniek helemaal achterin de boot openen door middel van twee messen. Er zit geen greep mogelijkheid in de deksel. Was tot nu toe nooit nodig geweest. Maar .....deze ervaringen zijn ook allemaal voor ons tweetjes  nieuw en deze bijhorende 'ontdekkingen' ook. En zeer lachwekkend soms.