vrijdag 4 september 2015

ACTIE!!!

Vrijdag 4 september Lier


Klein Willebroek

Sommige mensen vinden varen maar saai. Je moet de hele tijd stil zitten en een eindje lopen op zo’n kleine boot is er niet bij. “Nee, niks voor mij zo’n actieloze dag… “ hoor je ze zeggen. Misschien is dat ook werkelijk niets voor ze, dat varen bedoel ik. Wij hebben daar en tegen het gevoel dat sommige dagen door alle gebeurtenissen wel tweemaal zo lang duren. Dus saai? In tegendeel. Neem nou vandaag. Ons plan bestond uit een vaartochtje van Klein Willebroek naar Lier. Ongeveer 17 kilometer ver. Via de Rupel. Een getijrivier. Een heftige. Vijf, zes meter minstens verval. Misschien wel meer. Van de havenmeester in Willebroek hadden we een lijstje gekregen met de openingstijden van de sluis, de toegang naar de rivier de Rupel. Om een goed beeld te krijgen van de momenten waarop het water het hoogste niveau bereikt zou hebben, zijn we via andere tabellen aan het rekenen geslagen en kwamen we op een tijdstip, waar we het meest profijt van het opkomende water zouden hebben,  uit op klokslag achtuur de Rupel in. Teruggerekend betekende dat half zeven opstaan, aankleden, Tommy zijn wandelrondje laten maken, doe je dat niet, dan krijst hij het eerstkomende uur je helemaal gek, daarna lijnen losmaken en op naar sluis Willebroek. En zo voeren we werkelijk precies op schema de sluis uit. Verval was minimaal. Nog geen meter. En daar stond ik met mijn 20 meter lijn…. Ik had het kunnen weten, maar door de spanning even niet alles in het juiste perspectief…...Humor dus.
Vervolgens de snelheid van het opkomende water berekenen. Is niet echt nodig, wel leuk om te weten. We kwamen al snel uit op zo’n vijf, zes kilometer. Met een vaartje van 15 kilometer dus, ‘vlogen’ we naar de eerst volgende sluis, die van Duffel. In plaats van twee uur durende reis, teruggebracht tot ietsjes meer dan 1 uur! Kikken? Ja, maar niet overal en altijd. Bij de diverse bruggen voorzien van brede steunpilaren, met soms houten stellages links en rechts, vormde de resterende ruimte zich zichtbaar tot een heuse trechter. Het water werd er met kracht doorheen geperst.  Ineens besef je dat dit een moment van goed opletten wordt. Het water krijgt namelijk door die vernauwing nog extra aan snelheid en gaat van vijf misschien naar wel tien! Koers houden dus. En de juiste snelheid varen. Tijdens onze vaartochten op de Rijn bij Binger Loch diverse keren meegemaakt. Dus dit mag geen verrassing zijn. Na de brug waar het water weer vrij spel kreeg, volgden geweld(ad)ige draaikolken. Dat was wel een beetje nieuw voor ons. Een moment van onachtzaamheid en je ligt bij aankomst zo achterste voren! Ons overkwam dit bij de eerste brug enigszins, zo’n stevige onverwachte koersverandering,  maar door onze  90 paarden(krachten) er op los te laten, snel gecorrigeerd naar recht uit! Was wel even schrikken; heel even maar. De bruggen daarna waren we beter voorbereid en pasten we onze snelheid aan.  Geen koerscorrectie hoeven te maken. Het zet wel al je zintuigen weer keurig op scherp. En ook nog een ervaring rijker. Hoezo saai? Wij genieten hier altijd van, een beetje actie mits goed verlopen, altijd leuk!
Even terugkomend op onze ervaring in Brussel. Minstens zo’n spannende actie was die tocht over het Charleroi-Brussel kanaal. We hebben tijdens die passage van een bepaalde vrachtvaarder vastgemaakt om hem alle ruimte te kunnen geven en om allemaal schadevrij te blijven. Daar heb ik nu het een en ander intussen van opgezocht en gevonden. Zoals hoe breed is het kanaal daar en wat was bij benadering de breedte van dat ene vrachtschip en wat hadden wij nog als beschikbare ruimte om er beide  te kunnen manoeuvreren. Hier wat getallen.
Het kanaal heeft daar een breedte van 18 tot 22 meter. De sluizen 10,5 meter breed.
Het vrachtschip 10 meter en wij afgerond 4 meter. Blijft over, in het ene geval vier en in het andere geval 8. Verdeeld over twee varende objecten. Nee, daar willen we niet nog een keer mee geconfronteerd worden. Je hebt natuurlijk wel ineens wel wat te vertellen als je het allemaal netjes overleefd hebt…..Maar eigenlijk worden we daar (zijn we daar) te oud voor!


Cijfer 2. geeft de doorvaart aan



Cijfer 2. de plaats waar de tekening hierboven de bijbehorende informatie over bevat

We liggen nu aan een prachtige steiger vlakbij Lier. Een lief klein stadje. Morgen gaan we zeker daar heen als we een fietstochtje gaan maken. Moet het wel beter, lees lekkerder weer zijn dan vandaag. Nu heeft het een herfst temperatuur. Dikke truien en wollen sokken aan!


Lier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten