Vrijdag 31 juli, Luik
Gistermiddag toch nog een klein rondje door de omgeving
gemaakt. Zelfs nog een flinke heuvel ‘beklommen’ , deze!
Anders kan je niet aan de andere kant van het Albertkanaal en
terug naar haven komen. Geen ontkomen aan, dacht ik, Frie. Dus hup op de pedalen. Met drie stippels en versnelling op 2 dus naar boven. Het was het waard.
’t Is dat Jaap voor Eddy Merkx wilde
spelen, heuvelafwaarts, en ik niet wilde stoppen om een foto van een werkelijk
prachtig uitzicht te maken, en daarmee het risico lopen dat Jaap me ‘ineens’
kwijt zou zijn, anders had ik wel iets anders laten zien dat dit. Maar het
illustreert wel de hoogte…. Weer vele graanvelden gezien. Maar wat soort
graan? Ik denk ik zoek dat even op Internet, echter dan krijg je zoveel
varianten te zien die allemaal op elkaar lijken, die me niet duidelijk maken
wat het precies nou was. Dus houd ik het simpelweg op graan!
Vrijdag
’s Morgens toen de mist vertrokken was, zijn we op weg
gegaan. Het werd uiteindelijk prachtig weer, alleen nog niet echt zo warm om de gehele trip lekker op
het bovendek met blote armen te kunnen zitten. Een sluisloze dag overigens. Albertkanaal verlaten en de
Maas nu opgegaan, uh afgaan! Het biedt meteen een andere omgeving. In het kanaal nog veel
industrie te zien, erg imposant soms.
Even voor twaalven arriveerden we in Luik. De twee grote
havens lieten we ‘links’ liggen. Vinden ze er erg ongezellig en te druk uitzien.
Eentje ligt ook nog aan een provinciale weg met veel verkeerslawaai. Plus we
hebben een paar verhalen gehoord over criminaliteit wat ons helemaal deed
besluiten op ons oude vertrouwde plekje voor het eilandje bij de brug Fragnee te
kiezen. Rustig, weinig aanloop, mooie omgeving en winkels vlakbij.
Toen plotseling onze naam “LENIEANNA” over de marifoon
klonk. We zagen op dat moment een leuk oud bootje, slepertje waarschijnlijk,
met van die plof-plof geluiden ons passeren. Ik via de marifoon me gemeld,
kreeg als antwoord, van dat zelfde leuke bootje, even denk je aan misschien
iemand daarvan te kennen, nee, hij meldde ons dat het bijna twaalf uur was, en
dat de brug vlak voor ons dan op dat tijdstip gesloten zou worden! Oeps. Dus
full-power en wij zo te zien nog net op tijd er langs. Uiteindelijk viel dat
sluitingstijdstip wel mee.
Dat gele 'droppie' in het midden dat zijn wij. |
Wij waren al lang op ons stekkie gearriveerd en er kwamen namelijk voortdurend nog diverse schepen en scheepjes
voorbij. Tot er waterpolitie verscheen en het scheepvaartverkeer afstopte. Voor
……niet meer dan een half uur! Want niet lang daarna zagen we wederom diverse boten
komen en gaan. Intussen hadden we nu wel, hadden we eerder moeten doen dus,
gekeken op Teletekst pagina 722, en inderdaad daar stond de melding van een
stremming tot maandag 12 uur. Maar waarom dat toch nog plotseling zoveel verkeer
nog? Bleek slechts een tussenperiode te zijn. De sluis hierna Ivoz-Ramet liet
ook nog steeds scheepvaart door. Ook raar, zeiden we tegen elkaar. En toen bleek dat
de sluiswachter het wel had gemeld denken we, maar door de vaarders niet
verstaan werd, zo bleek.
“Heel verhaal, maar ik snapte er niets van. Dus dat was het
wat die man ons zei”, vertelde luitjes die ook een plekje hier opgezocht
hadden. Uiteindelijk gingen die toch nog
richting het noorden, we zagen ze niet meer terug keren, en konden er dus in
ieder geval ook nog langs en/of een haven op konden zoeken. Iets wat scheepjes
die daarna hier arriveerden niet konden zeggen. De havens waren VOL! En kwamen allemaal terug. Had ons, indien-indien we ook
hadden besloten om in een Luikse haven toch te overnachten kunnen overkomen. Nee dit plekje blijven we koesteren. Intussen zijn we er ook achter gekomen, waarom de stremming
er is. Onderweg hadden we al grote brugdelen met een giga kraan van MAMMOET zien drijven. En dat hele spul is
nu naar hier vlakbij geplaatst zo lijkt het. Misschien dat we vanmiddag poolshoogte gaan
nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten